сряда, 30 юни 2010 г.

ПОЛУИСТОРИЧЕСКА РАЗХОДКА БЕЗ ЛОДКА КРАЙ ДОЙРАНСКОТО ЕЗЕРО



Александар Омегов


Наскоро в страницата Dojran Renaissance във фейсбук се появи съобщение, че на 10 юли ще бъде откриването на туристическо-развлекателна пътека Дойран-Палюрци. В съобщението се обяснява, че на тези места в близост до Дойран, по времето на Първата световна война се намирала главната линия на Солунския /Македонския/ фронт и тъкмо там е издигнат паметник на войниците от 22 английска дивизия. Всичко това, било част от голям проект, който да разкрие фронтовите окопи, съоръжения, паметници и т.н. Щели да идват туристи, да гледат и да цъкат с език. Разбрахме, че за тази цел, били отделени от Нейно Величество поне 200 000 паунда, а логистично помага английския контингент на КФОР, музей щели да правят, чудеса от храброст и така нататък. До тук добре.
Но продължението липсва.
Паметникът на 22 английска дивизия, напълно унищожена през горещите есенни дни на 1918 г. от…. вятъра може би, е издигнат на мястото, където са се намирали окопите, бункерите и жилищата на 35 000 български войници и офицери от 7 полка на 9 пехотна Плевенска дивизия. В последния бой, от една бригада /2 полка/ на същата тази 22 дивизия се връщат 19 души почти всички тежко ранени. За 3 дни от 16 до 18 септември 4 английски и 2 гръцки дивизии, артилерийски полкове и др. подкрепления, общо около 220 000 души атакуват единствената българска дивизия и губят 11 763 души срещу 494 български герои. Само на 10 метра от въпросния паметник на 22 английска дивизия тъне в руини един друг Паметник – Извор „Цар Фердинанд” в памет на героите от 34 пехотен Троянски полк, загинали през същата война. Какво са правили там тези хора от троянско, плевенско, свищовско? Защо на тези спокойни българи им е трябвало да си оставят семействата, нивите, лозята за да гният 3 години в окопите? Защо са воювали? Какво са правили по тия чукари на 500 км. от дома?? Както казват немците, забравеният в смъртта умира втори път. Точно тази цел преследват „независимите” македонските власти вече второ десетилетие. Оправдано. На всеки подобен български войнишки паметник пише защо и за какво е загинал съответния войник. „За свободата на поробените братя македонци”, „За спасението на брата роб”, за „Освобождението на Македония” и т.н. и т.н. Днес „брата роб” отново е роб, но по собствено желание. Роб на догмите от титово време, роб на новите „антички” догми, роб на собственото си комплексирано съществуване.
Нека обаче да оставим „брата” да се къпе в античко самозаблуждение за да забрави никога несъстоялата се свобода.
Умрял ли е героят българин втори път в кабинетите на българските политици? Или е умрял за да не „обидим някой”, „защото сме европейци”, защото има „некои съображения”, както казваше генералния секретар. Какви герои, какви гробове?! Като едни истински европейци, ние подкрепяме безрезервно за НАТО и ЕС убийците на спомена за героя. Какво там значи някаква си личност, някаква победа, пушки, окопи. Че ние да не сме милитаристи? Ние слагаме цветя в пушките, правим от мечовете плугове. Но забравяме, че вече 20-та година орем нивата на тези, които запазиха мечовете си.
Не един и двама ни убеждават, че когато Македония влезе в НАТО и ЕС ще се решат всички проблеми, ей така, от самосебе си. Ще почнат да никнат като гъби след лански дъжд паметник след паметник, спомен след спомен. Невидима ръка от Брюксел ще махне с магическа пръчка и ще се събудим на 19 април 1941 г. Ще потекат реки от български исторически мед и патриотично масло по друмищата и чукарищата на бившата югославска република Македония. Само че, когато България влезе в ЕС, медът изведнъж се оказа захар и вода, а маслото – палмово.
А дотогава, съюзниците от мъгливия Албион, френските революционери, сръбските четници и който си поиска, ръка за ръка с античките дегенерати ще газят, ще тъпчат, ще правят нови и нови пътеки през българското историческо наследство.

18 коментара:

  1. Браво, много добре казано!

    Само не забравяй, че югозападните ни съседи все пак са българи и за тяхното положение днес, до голяма степен е виновна България (със специалната заслуга на БКП).

    ОтговорИзтриване
  2. "Разбрахме, че за тази цел, били отделени от Нейно Величество поне 200 000 паунда, а логистично помага английския контингент на КФОР..."

    Когато Борисов отдели 2 000 лв. за нафта и сандвичи на един рейс доброволци от София до Дойран, вместо да се возят министрите на най-скъпите мерцедеси с разход 20 литра на сто ще има и кой изчисти буренясалият ни паметник... Междудругото познавам няколко души (бивши безработни студенти), които са пращали писма до Божидар Димитров (още когато беше шеф на музея) с желание да дарят доброволно трудът си на църквата в Одрин и никой дори не им е отговорил!

    ОтговорИзтриване
  3. Всичко което се правеше за военните паметници в България и извън нея през последните8 години спря с правителството на ГЕРБ. Незнам защо Аз си мислех, че точно те ще акселерират процеса след като има и закон, който в момента не се спазва дори. Това е срамно и антинационално. За това трябва също да се говори. Както и трябва да се говори за стртиращата отново кампания геманските танкове "Майбах" да се продадат за скрап. Просто човек се чуди защо води битките за българщината, като постоянно и с нестихващ ентусиазъм вандалите се стремят да я потъпчат за зълти стотинки.

    ОтговорИзтриване
  4. Бате Харо-Критикаро каза:

    Поздравление за статията.
    Виновна е не България ,а интернационалистичната,нихилистична върхушка на БКП,която съсипа до голема степен всичко мило,българско и родно не само в пределите на страната ни,но най-вече отвъд тех!
    Определено вина има и удбашката политика декларирана,изразявана и прокарвана от почти всички управници на БЮРМ.
    Дори в днешно време "треска ги тресе" разни македонски антички патриотари,които слугуват на великосръбски шовинистички господари...
    Но архивите са живи-и ПРАВДАТА е на наша страна!
    Но требва повече активни дела от официална българска страна!
    А ние ясно е,че и на место(у Дойран) пак ке идеме и историята ке разкажеме на братята ни неинформирани...
    Българино,събуди се!

    ОтговорИзтриване
  5. Мало потсетување за авторот Бугарија во I-вата светска војна беше од страната на Германија и Австрија колку што се секавам и целта на војната беше освојување на територии а не ослободување. Значи Блгарите не гинале да ги ослободат робовите од Македонија туку тероторијално да се прошире Бугарија на исток спрема кралството Југославија на југ спрема поранешната отоманска територија Елада и на север Романија ако не е така нека ме поправе некој. Во Втора светска војна ако се секавам Бугарија беше од страна на Фашистичка Германија неле Хитлер беше лошио или ја сам грешка а може и германците се грешка и во заблуда.
    Порака до авторот ако толку многу се гриже за браката Македонци да почне од тие што се во "Ценениот европеиски сојуз" т.е Македонците во Грција на пример или тие не им се браќа на Блгарите.

    ОтговорИзтриване
  6. Адмирации за обективността на статията.
    По отношение на танковете "Майбах", да които стана въпрос, преди дни депутатът от БСП Атанас Мерджанов постави въпроса в парламента за разлродажбата им. Това лесно може да се провери.

    ОтговорИзтриване
  7. Анонимен1 юли 2010 г., 0:39

    Статията е много силна и поздравявам блога на Паунов-Вардев за това и очаквам още подобни теми. Например за българите в покрайнините. ДО колкот ми е известно, договорът от 1919 г. е незаконен относно международното право, а съшо така Сърбия не би трябвало да влиза в ЕС, щом има териториални претенции. Е, надявам се, не сме се отказали от българите, живеещи там....?! И още, кога най-накрая ще се направи ясна концепция за българите в чужбина... И без това обезлюдяваме...

    ОтговорИзтриване
  8. Анонимен1 юли 2010 г., 1:01

    Да прави сте че за танковете може да се провери, както и може да се провери отговора. Безхаберен на фатмак безитересиран от бъдещето на българската национална памет. Жалко

    ОтговорИзтриване
  9. Анонимен1 юли 2010 г., 6:52

    "Дойранската епопея" е истинското име на случилото се там през Първата световна война. Отнемат ни историята. Божидар Димитров гледа безучастно. Той знае какво ще се случи. Виждал го е край Одрин. Там има подобни паметници, които говорят на туристите, че Одрин не е превзет от българите, а от сякаш от турците. И в Македония ни чака същото. Не можем да направим нищо по въпроса. Не ни е дадено. Днес ГЕРБ, за да спечели стотина гласа, на комитета на майките на войници загинали в БА след 1945г., предлага паметник на убити през Втората световна война да се преработи така, че да обслужи предизборните им потребности. Променят паметници в България, а ние очакваме да издигат паметници в Македония. Напразни очаквания.

    ОтговорИзтриване
  10. Анонимен1 юли 2010 г., 8:27

    До македонеца, чакащ отговор от някого.

    Брате македонче, в голяма заблуда живееш. Вас така са ви учили сърбите в училище и така говорите. Чуй истината!
    За България и за българите след Освобождението от турците е имало един голям национален въпрос и той е бил следния-как да освободим останалите под робство българи в Македония и Тракия. За решението на този национален въпрос са проведени две войни. През 1912г. и през 1915 до 1918г. Много жертви се дадоха, но не се успя. Срещу нас стояха велики сили, които ни попречиха и от една част от българите направиха македонци, а другите претопиха като гърци, сърби или други. Днес война не е нужна. В ЕС всеки може да се нарече какъвто си иска. Щом ти си решил, че си маке, бъди си маке, нищо,че дядо ти е бил българин. Имаш право и албанец да се наречеш. Твое право! Ние повече за вас няма да воюваме. Стигат ни шест войни за 100 години.

    ОтговорИзтриване
  11. Анонимен1 юли 2010 г., 13:04

    Нямаше да се включвам в спора, но след като прочетох коментарите, нямаше как да остана да гледам отстрани. Има няколко въпроса на който българите не си са отговорили, който са логични.1 Ако както се твърди в Македония живеят българи, как така турците 500 години неможаха да ги асимилират, а сърбте за 40 години ги направиха ДРУГИ(македонци). За мен истинската история е тази която разправя дядо ми. Роден е 23 година и е бил борец в втората световна война. 2 години като войник в Самоков, в Българската армия, в отряд съчинен исключително от македонци. след това и 2 години като войник в югославската армия. Питам аз този изторически паметник, какъв е той защото аз зная какъв съм(македонец), а той казва македонец, но аз за да съм сигурен му казвам, да не би да си македонец само защото живееш в македония, той казва категорично НЕ. Аз, баща ми, дядо ми, сме македонци и никога не сме били други. Съжелявам го този божидар димитров, но няма как да обърне историята на дядо ми. Той е жив и е изторически паметник. 2 защо ако македония е българска, след изгонването на турците от македония българия, дава тази свещена територия войувала за нея 100 години с 6 въстания, получава най-малката част от територията. Хммм... много интересно. Сега ще ви кажа. защото не е била освободена, а окупирана, а или окупирана от сърбите и гърците, а осободена от българите. Братя, да спрем с човъркането, на всички и отговаря македония да е в европейския съюз, тогава ще се види колко македонци са българи и колко българи са македонци. Това ще стане скоро, вярвайте ми...

    ОтговорИзтриване
  12. Анонимен1 юли 2010 г., 13:56

    И на мен ми е трудно да остана безучастен на твоя коментар. Аз признавам правото на дядоти да бъде какъвто иска, но дай това право и на стотици други исторически личности, като например Гоце Делчев, Даме Груев... дори ако щеш цар Самуил. Нека да ти отговоря и на поставените въпроси. 1-за 500 години турците не асимилираха българите, защото между двата етноса има ясно разграничение в бита, религията, начина им на живот, в социалния им статус дори. Още повече турците не си поставят за цел асимилирането, а подчиняването на "раята". 2. - много са причините, поради които македонизмът успява да произведе една нова нация. От една страна защото привидно комунистическите партии дават на населението това, за което са се борили - политическа автономия, а от друга защото българското население в Македония губи всички свои защитници - БКП е проводник на идеите на македонизма, ВМРО е ликвидирана, Югославката комунистическа партия е в силна позиция. Алтернативите са - или ставаш македонец или физически изчезваш. Има много още факти, ако искаш можеш да се запознаеш с тях - в България поне в момента няма политическа и идеологическа цензура каквато съществува в Р Македония.

    И най-важното, което трябва да разберете всички вие в Македония е, че България няма никакви претенции към вашата територия, държава и суверенитет. За съжаление прекалено вторачени в "българската опасност" вие бавно изчезвате под натиска на албанското преселение. И това е жалко!

    ОтговорИзтриване
  13. България уведомена ли е за това "величествено" решение? Защото ако трябва да има такъв паметник на това място,то първо и единствено България трябва да се слага.На това място е воювала 22-ра английска девизия ОК, но с 34-и пехотен Троянски полк, а не с Филан Кишията.Полковият знаменосец Иван Ковашки,е единствения български военен, получил за безстрашие цялата поредица от български бойни отличия, а не Аце Големиот!Там са погребани героите от Девета пехотна Плевенска дивизия,33-и и 34-и пехотен полк, гробището на 13-и артилерийски полк, общо гробище край с. Църничани, гробището на I полева хирургическа болница край с. Фурка,гробът и взривеният паметник на загиналия в Междусъюзническата война през 1913 г. полк. Константин Каварналиев. Унищожен е надписът в чест на загиналите герои от 34-и Троянски пехотен полк. В лошо състояние, полуразрушена е т.нар. “Фрединандова чешма” – паметник на цар Фердинанд, изграден в памет на загиналите войници от 34-и Троянски пехотен полк.Незнам, цял един народ ли трябва да изгине, че някой поне една дъска с надпис да се сети да сложи. В такива моменти се срамувам,много се срамувам.

    ОтговорИзтриване
  14. Анонимен7 юли 2010 г., 2:38

    Е сега на 10ти може да се покажем Българи и да отидем на Фердинадовата чешма в Дойран.

    ОтговорИзтриване
  15. За чест на кмета на Добродан чешмата "Цар Фердинанд" е възстановена.
    Днес в Плевен най-после открихме паметна плоча за героите от Дойран. Малко, късно, но по-добре от нищо. Нямам време да пиша повече, но беше голяма одисея - клуб "Съхрани българското" я направиха, замъкнаха я в Македония през септември 2007 г., върнаха я, че поставянето й, сакъм, да не предизвика междуънароден (?!!!) скандал, после Плевенска община се назландисва 3 години. Е, вече има къде да се постави цвете на загиналите. Както аз горчиво се шегувам, сигурно проблемът е в това, че жервтите са сравнително малко, виж ако бяха хиляди...
    Вечна памет на генерал Владимир Вазов.
    А вярно ли, че в Сопот имало скандал с паметник на двамата заслужили генерали Вазови - Георги и Владимир?
    Иванка Ватева
    главен редактор на в. "Порседник"

    ОтговорИзтриване
  16. Вестникът е "Посредник", разбира се.
    сайтът ни е
    www.posredniknews.com

    ОтговорИзтриване
  17. Поздравление за автора - великолпена статия!

    ОтговорИзтриване